СПЕЦПРОЕКТ
за підтримки компанії «Епіцентр»
Як COVID-19 змінив споживацькі вподобання в Україні
Світова пандемія коронавірусу глобально вплинула на поведінку споживачів. Адаптуватися до нового стилю життя в умовах невизначеності, обмежень пересування та ізоляції українцям допомагають нові споживацькі звички
Фахівці групи компаній «Епіцентр К» проаналізували основні тренди в «кошиках» українських споживачів – за останній рік асортимент, тенденції споживання й хіти з непродовольчих груп товарів суттєво трансформувались.
Автономні засоби пересування
Обмеження та тимчасове припинення роботи громадського транспорту змусило людей шукати альтернативні варіанти для швидкого пересування по вулицях. На перше місце вийшов персональний транспорт. Але оскільки придбання особистих автомобілів не всім, на жаль, по кишені, у великих містах та маленьких містечках українці почали масово пересідати на економніших та більш доступних «залізних коней». Перш за все, це – велосипеди та самокати, продажі яких лише в магазинах мережі Intersport в Україні за час торішнього весняного карантину (березень-травень 2020 р.) збільшились на 70 %.

Ще більшу динаміку продемонстрував індивідуальний електротранспорт. За оцінками Олександра Величка, керівника мережі «Центр техніки ЦЕ ТЕ», виконавчого директора департаменту побутової техніки компанії «Епіцентр К», протягом минулого року продажі електросамокатів виросли майже у 10 разів у кількісному вимірі.

Аналогічну тенденцію показує і категорія дитячого транспорту для активного відпочинку. З минулого літа продажі велосипедів, самокатів та роликів для дітей і підлітків постійно зростають.

Меблі та техніка для домашніх офісів
З квітня минулого року, відколи багато роботодавців закрили свої офіси і перевели співробітників на віддалений режим роботи, розпочалась стрімка динаміка на ринку меблів. Щоправда, лише в окремих категоріях.

Саме тоді українці зрозуміли, що локдаун не на «два тижні», а оскільки на домашніх стільцях та диванах працювати досить незручно – довелося вдома в екстреному порядку облаштовувати собі робоче місце або навіть кілька – для комфортної роботи батьків та дистанційного навчання дітей.

З початком пандемії до традиційної функції оселі, де ночують та проводять час з сім'єю і друзями, додалося багато нових змістів: офіс, школа, спортзал, кафе, салон, місце для ігор, кінотеатр. Усе це стимулювало українців активно розширювати функціональні можливості своїх будинків, в яких вони стали проводити левову частку свого часу.
Торік у весняному сезоні ми спостерігали збільшення продажів у категорії «меблі: домашній офіс», куди входять письмові столи та офісні крісла для будинку. Ця категорія в кількісному еквіваленті показала зростання на 94% до 2019 року. І якщо ще в 2020 тенденція вписувати в простір квартири робочий куточок була новинкою, то вже в 2021 році – це норма
Олександр Лук'янченко, керівник мережі «Центр меблів», в.о. директора направлення «Меблі» компанії «Епіцентр К»
Офіс удома – це майже безперервне спілкування онлайн. Наради, конференції та зустрічі, які проходять у зумі: отже, багатьом споживачам знадобилося придбання додаткових одиниць комп'ютерної техніки. «Найбільше зростання в цій категорії продемонстрували системні блоки, ноутбуки та аксесуари IT», – додає керівник «Центру Техніки ЦЕ ТЕ» Олександр Величко.

Ресторанні страви на власній кухні
Кухня-ресторан – ось нові реалії сучасного життя українців. Сидячі вдома, люди стали набагато більше готувати самостійно. Це зумовило попит на посуд та техніку для приготування та випічки, а також на різноманітні кухонні аксесуари – в категоріях «посуд» та «текстиль». Те, що раніше більш цікавило професійних кухарів, сьогодні стало затребуваним у кулінарів-аматорів.
Зараз товари для кухні та дому, мабуть, найбільш популярні категорії покупок у наших споживачів, причому незалежно від місця їхнього проживання.

Намагаючись створити собі позитивний настрій, українці почали змінювати кухонний столовий посуд. Придбання нових тарілок або чашок коштує зовсім недорого, але щоразу їхнє використання приносить гарні емоції. А це – саме те, чого так не вистачає людям в умовах невизначеності.

Не маючи змоги піти в кафе або ресторан, люди намагаються створити цю особливу вишукану ресторанну атмосферу в себе вдома самотужки – гарно сервірують обідній стіл, використовуючи яскравий кольоровий посуд, а також багато цікавих дрібничок й аксесуарів
Анна Бондарєва, керівник мережі «Галереї Деко», директор направлення «Деко» компанії «Епіцентр К»
«Ресторанний» тренд дублюється і в деяких категоріях дрібної побутової техніки – стабільно зростають продажі електрогрилів і кавоварок. Саме ці приладдя дозволяють створювати в себе вдома майже ресторанні страви та напої за смаком. А ще – українські господині прагнуть по максимуму автоматизувати «брудні» процеси на кухні, продажі посудомийних машин теж йдуть угору.
Домашні тренування замість фітнес-центрів
В Україні спостерігається тренд переходу на домашні тренування. Адже смачні наїдки та напої на тлі вимушеної самоізоляції і при відсутності фізичних навантажень не минають безслідно, а мають здатність відкладатися зайвими кілограмами.

Тому облаштування міні-спортзалів у власних вітальнях чи спальнях теж стало новим топтрендом у споживачів. В Intersport Україна, завдяки наявності продукції на epicenter.ua, а також наявності власного інтернет-магазину intersport.ua, є можливість надати українцям доступ до необхідних товарів для заняття спортом вдома.
Ми бачимо підвищення інтересу з боку активної аудиторії до спортивних онлайн-заходів і навчання: особливо до стрімів зі спортсменами, онлайн-марафонів, спортивних тренувань тощо. Автоматично підтягнувся й попит: майже на 100% виросли продажі професійних тренажерів, на яких можна займатися вдома, батутів та фітнес-аксесуарів.

На 50% збільшились категорії «спортивний стиль: одяг та взуття для фітнесу», причому споживачі все більшу перевагу віддають комфортному технологічному зручному одягу та взуттю
Марія Баянова, директор із маркетингу мультибрендової мережі магазинів Intersport в Україні
Цікавим також є той факт, що до спортивних цифрових соціальних медіа все більше залучається старша аудиторія. Наприклад, в Intersport Україна велику частку підписників – близько 46% – на YouTube каналі складають люди віком від 50 років. «Тренд на домашні тренування відобразився навіть у маркетинговій кампанії «Intersport Україна» 2020 року слоганом «Тренуйся, де б ти не був», – додає Марія Баянова.
Оновлення інтер'єру та реорганізація простору
Бачити навколо себе один і той самий «пейзаж» українцям удома дуже швидко набридло. Виник масовий запит на «оновлення картинки». Оскільки опція подорожей за кордон стала для більшості практично недоступною, ця споживацька потреба трансформувалась у додатковий попит товарів для дому. Адже саме з їхньою допомогою можна легко, швидко, економно та з мінімальними зусиллями змінити свій інтер'єр.
Люди фізично відчули, наскільки сумне їх житло: універсальні меблі і безликі товари для кухні, стандартний набір вітальні та спальні… Першими категоріями, на які ми побачили зростання з березня-2020, стали дивани. У кількісному еквіваленті їх продажі збільшились на 53%, комоди виросли на 60%, стінки в вітальні – на 113% до 2019 р.

Можна сказати, що покупці реорганізували систему зберігання і простір у своїх квартирах і будинках, як перший етап їхнього облаштування
Олександр Лук'янченко, керівник мережі «Центр меблів», в.о. директора направлення «Меблі» компанії «Епіцентр К»
Тенденцію до реорганізації та упорядкування домашнього простору підтверджує й Анна Бондарєва. «На 40-50% зросла категорія «зберігання» – контейнери та ємності для різноманітних продуктів харчування, органайзери для косметики та прикрас. Наводячи лад в оселях, люди намагаються у такий спосіб позбутися невизначеності та взяти ситуацію під свій контроль», – говорить керівник мережі «Галереї Деко».

Водночас виріс попит на речі для дому, які дозволяють додати оселі більше індивідуальності, емоцій і задоволення від постійного перебування в чотирьох стінах.

Українці намагаються декорувати свої домівки самотужки – великий асортимент декору та домашнього текстилю протягом останнього року стабільно демонструє зростання. Готові штори, декоративні подушки, пледи, різноманітні вази для квітів та інтер'єру, картинні репродукції, колажі та інша фотопродукція – все це купується від початку пандемії значно більше й частіше. А ще своїм помешканням українці намагаються надати особливий індивідуальний аромат – попит на свічки та аромадифузори виріс майже на 40%.

Час для творчості та розваг
З початком торішнього локдауну, коли людям фактично заборонили виходити на вулиці, попит на настільні ігри та пазли виріс на понад 100%. Змушені проводити набагато більше часу разом зі своїми дітьми, батьки вирішили, що треба урізноманітнити спільне дозвілля
Олена Соловйова, керівник мережі E.PIC, в.о. директора направлення «Дитячі товари» компанії «Епіцентр К».
Наявність вільного часу вимагала його якісного заповнення, а ще людям потрібно було побороти свій страх нової хвороби і абстрагуватися від ситуації. Виходом стала творчість. Продажі різноманітних категорій товарів для творчості, від переважно дитячих на кшталт слаймів та тіста для ліплення до більш універсальних, за період пандемії виросли на 3,5-4,5 рази.

Безумовним хітом продажів стали картини за номерами. Ці творчі набори завдяки своїй простоті у використанні навіть для новачків неодноразово потрапляли до топпошуку в Google протягом останнього року.

Товарні залишки цієї продукції стрімко зменшувались, а виробництво не було готове до швидкого збільшення обсягів. У якийсь момент виробники не могли стовідсотково задовольнити попит на картини за номерами. Проте це був лише короткий момент часу. Виробники зробили висновки – ситуація виправилася. Як результат, ця продукція стала ще більш популярною.

Картини за номерами як новий наймасовіший різновид домашньої творчості водночас виявився гарним драйвером для продажів інших товарів для творчості: пензликів, фарб, полотен, дизайнерського паперу, фетру, наборів для скрапбукінгу й моделювання з полімерної гліни, дерев'яних заготовок та багато іншого для різних видів хобі.

Цікавими є ще два моменти: понад 50% зростання щомісяця під час локдауну показали окуляри для читання и 70-100% – категорія домашнього текстилю. Замість ділових костюмів та кежуалу українці почали перевдягатися в зручні речі домашнього гардероба: піжами, домашні костюми, футболки, капці тощо.
В село й на дачу замість закордону
З початку карантину українці масово стали виїжджати з великих міст – або на дачі, або в село до родичів, або ж орендувати будинки за містом. Це зумовило підвищення попиту одразу на кілька категорій товарів.
В 2-3 рази виросли продажі товарів для відпочинку: на 250% виросли стільці та садові крісла, на 200% - шезлонги пластикові та зі штучного ротангу, на 150% - парасольки, в 4 рази – на грилі й мангали.

А найбільш топовим товаром стали торік надувні басейни, попит на які збільшився в декілька разів. По суті, споживачі розібрали все в торговельних центрах. І в цьому році, готуючись задовольнити запити українців, ми замовляємо басейни у виробників з урахуванням зростаючого попиту на них
Світлана Лісанті, директор направлення «Сад/Город» компанії «Епіцентр К»
За її словами, українці зараз орієнтуються більше на внутрішній туризм та подорожі Україною. Наприклад, продажі 3-місних наметів з 2020 року виросли в 10 разів.

Що стосується насіння і добрив, то торік ми несли втрати через локдаун, адже у самий пік садового сезону – березні-травні – стаціонарні торговельні центри були зачинені. Через це була обмежена можливість придбання насіння і посівного матеріалу. Проте, за перші місяці літа деякі категорії товарів продемонстрували відкладений попит – споживачі почали надолужувати покупки вже з урахуванням своїх нових потреб. Зокрема, продажі насіння газонних трав та садового інвентарю зросли вдвічі.

У 2021 році ми бачимо збільшення майже в 2 рази товарів «Садового центру»: насіння, добрива, ґрунтів, засобів захисту рослин, саджанців, аксесуарів (плівки для теплиць, агроволокна) та садового інвентаря.

Тенденцію до зростання в 2-3 рази демонструє також група «насоси й обладнання для поливу», оскільки людям потрібно обслуговувати свої дачні ділянки. Тому насоси, шланги та інші засоби для поливу користуються популярністю.

Цікаво, що зростання попиту на оприскувачі було обумовлене не тільки дачним сезоном, а й використанням цієї техніки для санітарної обробки та дезінфекції приміщень і транспортних засобів.

Іншим трендом у техніці для саду-городу стає акумуляторна техніка для скошування трави, яка дає більшу автономність та свободу в роботі. Торік акумуляторні газонокосарки виросли в 10 разів.